Låt oss slippa reklamen

Förra valet skickade jag mejl till några partier om hur de ställer sig till utomhusreklam. Jag blev besviken när inte ett enda parti uttryckte sig restriktivt. Den kognitivpsykologiska forskningen borde inte vara så svår att tolka, om man känner till den; Jag bedömer det som att de flesta människor inte har en chans försvara sig mot den reklam som tränger sig på. Att betala 54 kronor för att åka pendeltåg kräver en ytterst avancerad arsenal av kognitiva knep om man vill klara sig någorlunda skonad från den service man har betalat för.

Ge individen bättre chans att försvara sig. Låt oss slippa reklamen i kollektivtrafiken.

Jag tror att människan är fri och det är med den premissen jag önskar att vi gemensamt väljer viss tystnad. Jag vill att vi använder vår frihet till att värdera. Jag vill inte att vi missbrukar vår frihet genom att sälja ut vår värderingsförmåga till högstbjudande.

Annonser

One Response to Låt oss slippa reklamen

  1. Leif Lindau says:

    Tycker det är helt rätt att offentligt ägda kommunikationsmedel ska vara reklamfria. Dels för att det ju innebär illojal konkurrens med andra privata reklamkanaler. men viktigast för det är ingen service till medborgarna, och ett viktigt proncipiellt övertramp. Vad är det då som hindrar reklam på dagis, skola, och väggarna på in- och utsidan av kommunhuset? Det är uttryck för en krämarmentalitet som jag inte betalar skatt för. .

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: